torsdag den 22. november 2007

DR2 Tema: BogForum 2007

I tirsdags havde DR2 en temaaften om BogForum 2007. Udsendelsen besøgte Bogmessen i Forum for at se lidt på, hvad der rørte sig på bogmarkedet, og tilsyneladende er det biografierne, der er det helt store hit for tiden. Jeg har aldrig helt forstået hvorfor den genre er så populær, og efter at have set udsendelsen var jeg ikke stort klogere på, hvad det er, der skulle gøre denne genre så interessant. Jeg har altid set biografierne som en forlængelse af ugepressens snagen i de kendtes privatliv. Mange af biografierne hæver sig givet vis op på et højere litterært stade end ugepressen, og de er nok ikke alle helt så nærgående, men i bund og grund drejer det sig om det samme. Måske er det et behov hos læserne for at drømme sig væk fra sin egen hverdag. Det kan vi alle have behov for ind i mellem. Personligt foretrækker jeg nu at drømme mig væk en god roman og lade de kendtes privatliv være deres eget private anliggende, hvad ethvert privatliv i mine øjne bør være.

Programmet fra bogmessen blev efterfulgt af et program om internationale bestsellere, der prøvede at indkredse, hvad det er, der gør, at nogle bøger bliver verdensomspændende kæmpesucceser, mens andre gode bøger hurtigt bliver glemt og henvist til en stille tilværelse i bibliotekernes mørke afkroge. Det ville være den helt store drøm for enhver aspirerende eller etableret forfatter, hvis der virkelig kunne gives en opskrift på, hvordan man skriver en international salgssucces, men det gør der ikke. Det tætteste programmet kom på et svar var dette: Det er et spørgsmål om at skrive den rigtige bog på den rigtige måde på det rigtige tidspunkt. Men hvilken bog, der så er den rigtige at skrive hvornår, det var der ikke noget fornuftigt svar på. Som aspirerende forfatter er det i denne sammenhæng rart at vide, at forlagene heller ikke altid ved, hvad der er værd at satse på, og hvad der ikke er. Mange forlag har gennem tiderne brændt nallerne på bøger, der stort set ikke har solgt noget som helst, ligesom erfarne forlæggere af og til afviser bøger, som så går hen og sælger i kæmpeoplag hos et andet forlag. Et eksempel fra udsendelsen var et fransk forlag, der havde afvist Da Vinci Mysteriet, da de mente, den var for amerikansk præget og derfor ikke ville slå an i Frankrig. Bogen viste sig senere at blive en guldgrube for det forlag, der i stedet fik konkrakten. Alt i alt må konklusionen være denne: Skriv løs, så godt du kan, skriv, hvad du føler for at skrive, og så håb på, at du bliver den heldige vinder i det store salgslotteri.

Ingen kommentarer: