lørdag den 22. september 2007

Kjersgaards Danmarkshistorie

Erik Kjersgaard:
Kjersgaards Danmarkshistorie, 3 bind.
Forlaget Komma/Forlaget Danmark 1983.
ISBN: 87-15-08348-9 (komplet)

Det er vist lidt tid siden, at jeg sidst fik skrevet en bogomtale til bloggen, beklager, men sådan er det altså bare. Forhåbentlig får jeg lidt bedre tid til bogomtalerne fremover.

Denne gang har jeg kastet mig over Kjersgaards Danmarkshistorie, et trebindsværk, der på i alt ca. 360 rigt illustrerede sider giver et rids af Danmarks historie fra de første mennesker indtog de danske landområder frem til ca. 1980. På den plads kan det naturligvis ikke lade sig gøre at levere en dybdegående historiebeskrivelse, der spænder så vidt, men det er heller ikke værkets intention. Ideen er, at give et rids, en opsummering, af skolelærdommen, og det har Erik Kjersgaard faktisk gjort rigtig godt. Jeg kan i hvert fald ikke sætte fingeren på noget, der mangler.

Illustrationerne er mange og billedteksterne er lange, faktisk udgør billedteksterne en ret stor del af den samlede tekstmængde i værket, jeg vil tro en femtedel eller mere. Så en stor del af historien er faktisk fortalt i billedteksterne, der supplerer med mange oplysninger om de illustrerede effekter og begivenheder uden at gentage, hvad brødteksten allerede har sagt. Både brødteksten og billedteksterne er velskrevne og levende, og jeg har faktisk nydt at læse denne lille opsummering af fædrelandets historie.


"Historien er summen af alle de ting, som kunne have været undgået." -Konrad Adenauer

Ingen kommentarer: